Замовити безкоштовний прорахунок

Магазини майбутнього: які зміни можуть статися у рітейлі до 2040 року

Магазини майбутнього: які зміни можуть статися у рітейлі до 2040 року

6-11-2019

Важко передбачити, яким стане світ майбутнього. Зміни оточують нас вже зараз і активно впроваджуються у наше життя. 21 сторіччя змінюється настільки швидко, що стає все складніше стежити за всіма інноваціями. Проте, відстеження динаміки змін у сфері рітейлу і далекоглядні прогнози важливі для побудови ефективної ринкової стратегії. Саме тому варто задатися наступними питаннями вже сьогодні:

  • — Як модернізація та технологізація можуть вплинути на роздрібну торгівлю?
  • — Чи залишатимуться магазини в тому вигляді, в якому вони представлені на ринку зараз?
  • — Як трансформуються товарно-грошові відносини і спілкування з покупцями?
  • — Що загалом очікує рітейл через 20 років? 

 

До того ж розглядати варто навіть ті варіанти, які можуть здаватися абсолютно неймовірними на даний момент. Коли фантасти уявляли світ майбутнього в своїх творах, їх припущення щодо прогресу здавалися чимось зовсім недосяжним. Відеодзвінки, годинники з кольоровими дисплеями, мобільні телефони, кредитні картки — чи міг хоча б один з авторів уявити, що його фантазії лише через декілька століть будуть повсякденністю?

Прообрази перших кредиток з’явилися ще у 19 сторіччі, в утопії Едварда Белламі «Погляд назад, 2000-1887». А вже через 63 роки вони насправді увійшли в наш побут і навіть почали використовуватися повсюдно. На сьогоднішній день, пластикові картки можна знайти майже у кожному гаманці, а електронні гроші все частіше стають заміною готівки. Безготівкові способи оплати та створення мережі інтернет породили сотні тисяч інтернет-магазинів. Чи могли подібні ідеї сприйняти всерйоз та оцінити їх значимість у 1888 році, коли роман Белламі було вперше опубліковано?

Зміни впливають як на самі потреби, так і на запити споживачів. Рітейл лише підлаштовується під нові цінності та вимоги покупців, а технологічний прорив стає інструментом, за допомогою якого змінюється уся картина світу продаж. Однак які будуть запити у споживачів надалі? Які трансформування можуть відбутися в торговельній структурі?

Сервіс v.2020+20

Наш світ все більше наповнюється технологіями, роботизується. Водночас змінюється і стиль життя, прискорюється його ритм. Споживачі все більше намагаються економити свій час та прагнуть отримувати бажане, не виходячи з дому. Демонструє це дедалі більша популярность доставки й онлайн-магазинів.

У майбутньому ця тенденція може призвести до того, що в магазинах зникнуть склади, а може й зовсім не залишиться товарів. Покупці будуть приходити у торгівельні точки, щоб за допомогою роботів-помічників підібрати належний товар, приміряти у віртуальному дзеркалі, або протестувати його в тривимірній емуляції. А в подальшому — оформити купівлю онлайн і замовити її доставку. Вже зараз межі між віртуальним та реальним стають все більш ефемерні. І, ймовірніше за все, у недалекому майбутньому ця тенденція лише посилиться. 

Компанія стратегічних ринкових досліджень Euromonitor International опублікувала результати своїх досліджень, на підставі яких можна робити деякі прогнози про можливі трансформації рітейлу в майбутньому. 

Змінюється саме поняття товару

Що розуміти під терміном «товар»? Класична економічна теорія дає наступну відповідь: «Товар — це продукт праці, що володіє двома властивостями:

  • 1. Спроможність задовольнити чиюсь потребу (споживча вартість);
  • 2. Спроможність підлягати обміну на інший товар (мінова вартість)».

 

Але світ змінюється, а запити та очікування споживачів змінюються разом з ним. Чи здатна класична інтерпретація «товару» відобразити ситуацію на сучасному ринку? Схема товарно-грошових відносин доповнилася більш широкою і динамічною взаємодією між рітейлером та споживачем. У 2019 році шопінг все частіше став здійснюватися без конкретної заданої мети купівлі. Покупці вирушають до магазинів з бажанням приємно провести час, розважитися, отримати яскраві враження, позитивні емоції. Сьогодні рітейлерам, що пропонують подібний товар і конкурують в одному ціновому сегменті, як ніколи доводиться впливати на емоції та відчуття покупця — на цьому будується реклама. І ці тенденції лише посилюватимуться.

Результати досліджень глобальних стратегів та аналітиків Euromonitor International демонструють: майже половина покупців (47%) бажають не тільки розглянути, але й спробувати товар перед купівлею. З цього можна зробити висновок, що навіть через 20 років традиційні фізичні точки продажів не зникнуть, продовжуючи залишатися значною частиною споживчого досвіду. Однак можуть змінитися їх функції.

Інтернет об'єднує рітейлерів і споживачів з різних міст чи країн, а обіг інтернет-продажів збільшується з кожним роком. Складно навіть уявити сучасну молодь без смартфонів. Можливості інтернету вже зруйнували традиційний торговий устрій. Для багатьох стає легше й доступніше залишати свої замовлення на послуги чи товар онлайн (на сайті або у додатку), ніж телефонувати консультантам і їхати до магазину. Змінюються споживацькі практики і запити, а рітейлу залишається тільки приймати цей виклик та слідувати за споживачем у світ інтернету: створювати онлайн-магазини, додатки, групи і спільноти, шукати нових покупців і рекламувати товари в месенджерах й соцмережах.

Водночас з посиленням значимості цифрових технологій у рітейлі і уявленнями про товар, що постійно змінюються, сформувалося зміщення в системі цінностей споживача. Замість кількості, теперь переважає пріоритет якості. Покупці прагнуть отримати гарне обслуговування і новий досвід. Бренди зможуть конкурувати між собою, аргументуючи високу ціну на вартість товару саме можливістю отримання унікального досвіду.

Які трансформації зачеплять роздрібні магазини

На сьогоднішній день більшість споживачів приймає рішення щодо купівлі ще задовго до відвідування фізичної торгової точки. Найбільш помітно це проявляється в нішах електроніки, побутової техніки, авто та інших товарів вищої цінової категорії. Все більш популярніші в ритейлі стають саме ті рішення і технології, які сприяють подоланню фізичних бар'єрів між споживачем і товарною пропозицією. Завданням інновацій стає зацікавити, запропонувати новий досвід, викликати захоплення товаром. Тоді як основним пріоритетом фізичної роздрібної торгівлі залишаться товари повсякденного попиту, що користуються регулярною популярністю, і відповідальність за імпульсні, незаплановані купівлі.

Можливо, що у недалекому майбутньому стане реальністю ситуация, коли голосові помічники почнуть допомагати покупцеві зробити свій вибір. А обслуговування клієнтів і обробка замовлень буде проводитися в повністю автоматизованому режимі. У світі вже з'являються магазини і супермаркети, які обслуговуються роботами (наприклад — Bingo Box). Ймовірна й поява абсолютно нових форматів торговельних просторів, що суміщають продаж або презентацію товарів з незвичними практиками, які створюють той самий «унікальний досвід».

Подібні приклади вже стали з'являтися у рітейлі та набирати популярність. «Фабрика ідей» Леруа Мерло стала одним з них: у гіпермаркеті розташували абсолютно нову зону, в якій регулярно проводять майстер-класи для відвідувачів. Приходячи за покупками до цієї мережі, покупець також отримує можливість взяти участь у майстер-класі і створити щось своїми руками. Творчість стає інструментом, що допомагає створити у покупця унікальні враження. Можливо саме цей досвід стане ключовим у питанні про місце придбання техніки, продуктів або матеріалів.

Зонування роздрібного магазину через 20 років

Успішне освоєння інтернет-майданчиків для онлайн-продажів, технологізація, зміна споживчих цінностей і запитів неминуче сприяють поступовій реновації фізичних торгових майданчиків. Зміни можуть зачепити дизайн вітрин, зональне планування, схеми доставки товарів. Вже сьогодні системи відеомоніторингу дозволяють збирати аналітику реакцій покупців на різні варіанти облаштування торгового простору. Ця інформація допомагає створити максимально комфортний простір, що сприяє високим продажам.

Основні характеристики зонування магазину роздрібної продукції до 2040 року:

  • — Вітрини — у світі майбутнього вони остаточно змістяться від декоративної функції до інформаційної. За допомогою вітрин можна буде сповіщати покупців про акції, новинки, унікальні пропозиції.
  • — «Вхід» та «вихід» — системи відеомоніторингу удосконалюються. За допомогою ідентифікації відвідувача ще на вході у магазин, система стане здатна його розпізнати та на підставі історії покупок створювати персоніфіковані пропозиції. При виході з магазину, списання грошей з рахунку може відбуватися автоматично, не будуть потрібні навіть каси.
  • — Тестова зона — те місце, де розміщуватимуться найпрогресивніші інноваційні технології. «Розумні примірочні» з електронними дзеркалами вже зараз можна зустріти у деяких магазинах. В майбутньому подібні технології зможуть успішно замінити собою і консультанта, і стиліста. До того ж, завдяки системі ідентифікації, віртуальне дзеркало зможе робити відвідувачам пропозиції і створювати образи на основі попередніх уподобань та інших накопичених даних про кожного покупця.

 

Прогноз інновацій рітейлу від незалежних експертів

Визнані експерти з інновацій у роздрібній галузі, автори сучасної концепції «Магазин 4.0», запропонували своє бачення рітейлу в 2040 році. Вже через 20 років в технологічному арсеналі рітейлу можуть з'явитися цифрові двійники покупців, на яких вони зможуть оцінити товар з усіх боків. Про кожного користувача буде зберігатися вся історія його покупок і запитів — на покоління вперед. Це надасть велику базу для прогнозування споживчих запитів і оцінки купівельної спроможності на тривалі періоди.

Навіть асортимент може розширитися до небачених масштабів завдяки можливостям використання таких даних. Випуск персоналізованих товарів для кожного — ймовірна реальність. Споживачеві більше не доведеться шукати товари — за нього це зможуть робити комп'ютери, а самому покупцеві досить буде ухвалити або відхилити варіанти, підібрані для нього.

Нові технології дійсно змінять звичну нам картину рітейлу. Експерти погоджуються з прогнозами Euromonitor International: «Обслуговування без кас, яке зараз набуває популярності, стане типовим рішенням для роздрібних магазинів у майбутньому».

Експерти також передбачають появу нового жанру в кіноіндустрії — «Film of Things». Він передбачає використання кіно для просування товару і його реклами в персональному порядку. Експерти уявляють собі це як «високо емоційний фільм, у якому в головній ролі будете Ви самі. Ви і той товар, який ви хочете придбати».

Можливо у майбутньому не залишиться звичних сегментів рітейлу — усі вони зіллються в один сегмент, завданням якого буде задовольнити запити покупця та всі його потреби. З єдиною універсальною базою товарних пропозицій й індивідуалізованим підходом до кожного споживача…

Деякі з цих прогнозів могли здатися вам занадто фантастичними. Але, як демонструє історія, технічні фантазії з роками нерідко стають реальністю. І вже сьогодні частина цих технологій починає активно використовуватися у світі рітейлу.

Читайте такjж

Лінійний персонал в компаніях зазвичай займає близько 80% від усього штату. Саме ця категорія працівників сфери роздрібної торгівлі найбільше схильна до еміграції: продавці-консультанти, касири, експедитори … За різними даними, понад […]

15-08-2019

Як технології допомагають впоратись з нестачею кадрів в рітейлі

Про компанію Компанія Ustor понад 15 років на ринку українського ритейлу. За час свого розвитку фірма реалізувала безліч мережевих проєктів в сегментах non-food ритейлу: Fashion, Kids, Sport, DIY та ін. […]

17-08-2018

Сергій Залкін: «Орієнтація на клієнта та реалізація його сміливих ідей — наш головний інтерес»

Трохи більше як рік тому, ще до першого карантину в Україні, команда Ustor відвідала виставку Euroshop 2020 року — найбільшу ритейл-подію останніх чотирьох років. У цьому матеріалі ми поділимося не […]

12-03-2021

Euroshop 2020: найбільша ритейл-виставка в Дюссельдорфі [Ретроспектива]