Проблеми впровадження інновацій в українському рітейлі

Проблеми впровадження інновацій в українському рітейлі

1-03-2019

В інтернеті можна знайти безліч інформації про інновації, які все частіше з'являються в сфері роздрібної торгівлі. Штучний інтелект, роботи, віртуальна та доповнена реальність, інтернет речей, хмарні рішення для онлайн покупок і оптимізації бізнес-процесів, технологія розпізнавання осіб, радіочастотна ідентифікація (RFID), комунікація ближнього поля (NFC) ... Тисячі їх!

Але, як то кажуть: «Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться». Якби впровадити інновацію було так само легко, як розписати її перспективи та переваги, ми б уже здійснювали покупки онлайн в метро — по дорозі з роботи додому, а не стояли б у чергах перед касами у супермаркетах.

Проблемы внедрения инноваций в украинском ритейле

Грошей немає, але ви тримайтеся

Звичайно, не можна заперечувати той факт, що без інновацій, спрямованих на автоматизацію процесів і кращий Client Experience, сучасній роздрібній торгівлі не вижити. Ну або як мінімум, дні терти. Особливо на тлі конкуренції, що все більш посилюється на розвинених ринках, і постійного відтоку аудиторії, якому сприяє бурхливий розвиток e-commerce.

Сучасні споживачі-мілленіали купують не тільки в Україні, але й все більше — за кордоном. І вони бачать, які там сервіс і якість. І з кожним роком зростає їх вимогливість, рівень очікувань. Тепер вони очікують:

  • індивідуальний підхід і нагороди за лояльність;
  • використання улюблених програм і каналів зв'язку;
  • зручний спосіб оплати, зручне доставляння тощо ...

Вимагати-то легше, ніж зробити. Тим більше, коли ледь не всі гравці на ринку стурбовані своїм виживанням, а не розвитком, лідерськими позиціями, інноваціями, та таким іншим, що можуть собі дозволити в основному лише великі торговельні організації та мережі. Адже одна справа, коли разом з потребами клієнта зростає його купівельна спроможність, і зовсім інша — коли вона знижується настільки, що навіть деяким підприємствам доводиться переорієнтовуватися на продукцію більш низької цінової категорії.

Згідно з результатами досліджень, які команда Ustor проводила ще в 2016 році в секторі FMCG, дистрибуції та будівництва, прості інструменти для точок продажів були самими затребуваними. Тобто, грубо кажучи, основна маса рітейлерів купувала та використовувала найдешевше — поліграфію. Вартість інструментів і обладнання для роздрібної торгівлі була вирішальним фактором — про якість та дотриманні дедлайнів думали вже в другу чергу.

Справді, що робити дрібним гравцям, якщо навіть такому титану, як Amazon, доводиться витрачати близько 1 000 000 $ тільки на автоматизацію одного магазину Amazon Go? Впровадження будь-якої інновації в будь-який бізнес вимагає ґрунтовних фінансових вкладень — понад усе! І це повинно виправдовувати себе, давати максимальну віддачу. А для українських рітейлерів, з урахуванням економічної та політичної ситуації в країні, «НЕМАЄ ГРОШЕЙ» — це проблема №1.

Сколько тратят ритейлеры, чтобы внедрить инновации в магазины?

Де гарантії, Біллі?

Щорічно витрати рітейлу на персонал, обслуговування клієнтів, оренду приміщень ростуть, а ось його обороти — не дуже. Навіть якщо є бюджет, рітейлеру доводиться вибирати між відкриттям нових точок та просуванням старих, інвестиціями в автоматизацію основних процесів та інноваційні технології. І як правило, інновації стають найменш пріоритетною статтею витрат. Наприклад, роздрібний гігант Walmart, протестувавши технологію розпізнавання осіб в своїх магазинах, вирішив повністю від неї відмовитися. Чому? Повернення інвестицій від впровадження цієї технології виявилося незадовільним. Плюс клієнти поставилися до неї насторожено. І у них є на те підстави: сумніви в сумлінності використання подібних особистих даних, а також в надійності їх зберігання та захисту...

Какие бренды отказываются от инноваций?

А ось преміальному бренду Saks технологія «зайшла на Ура» та знизила збитки. Бакалії Budgens допомогла уникнути випадків продажу алкоголю неповнолітнім, а мережі ресторанів CaliBurger — скоротити час транзакцій. Але у всіх цих компаній різні формати, різна додана вартість за операціями, оборотність і інші показники. І все це впливає на те, «вистрілить» та чи інша інновація, окупить вкладені кошти чи ні — передбачити заздалегідь досить важко. Тут складно навіть сказати, що буде з самим ринком у найближчі 5 років. Так що відсутність реальних гарантій ефективності, окупності хоча б у середньостроковій перспективі для кожної конкретної ніші, бізнесу — це ще одна проблема при впровадженні інновацій в ритейлі.

Серед 700 топ-менеджерів, опитаних Intel і Forbes Insights у 2018 році, менше 12% вже застосовували технологію IoT (інтернет речей) в рітейлі, і менше 7% намагаються впровадити її зараз. За результатами дослідження Boston Retail Partners в тому ж році:

  • Тільки 4% рітейлерів визнали ефективним впровадження технологій Digital Commerce, які дозволяють здійснювати покупки онлайн.
  • З 25% тих, хто пропонує продаж через мобільний додаток, лише 7% сказали, що це працює.
  • З 22% продавців, які надають програми та сайти для пошуку товарів в магазині, 4% назвали цю інновацію ефективною.
  • З 11% тих, хто використовує можливості смартфонів для ситуативних продажів в реальному часі, ефективність даного рішення визнали лише 4%

Из 700 топ-менеджеров меньше 12% уже применяли технологию IoT (интернет вещей) в ритейле, и менее 7% пытаются внедрить ее сейчас.

Все складно

Третя проблема — це складність самого процесу. Щоб успішно запровадити, наприклад, ІТ-рішення для автоматизації бізнесу на основі хмарних технологій, воно повинно відповідати великій кількості сучасних вимог. Бути послідовним, безшовним для інтеграції до інформаційних систем різних рівнів, враховувати складність та мінливість технологій, методів зв'язку, додатків; бути зрозумілим персоналу та зручним для клієнтів, масштабованим, відповідати бізнес-моделі компанії...

Або взяти, наприклад, процес впровадження RFID-технології. З чим зіткнеться рітейлер:

  • з великими витратами на закупівлю та впровадження — для цього потрібен хороший купівельний потік і не менш хороший бюджет;
  • з неможливістю забезпечити RFID-чіпами абсолютно всі групи товарів — може завадити хоча б пакування з фольги;
  • з необхідністю мати достатній ресурсний потенціал для впровадження та віддачі від застосування інновацій.

Загалом, список труднощів і вимог великий, період окупності та ризики — ще більше, а кваліфікованих фахівців, здатних вирішити подібну задачу якісно та без помилок, знайти складно.

І тут на сцену виходить проблема №4 — недосконалість правового середовища України, де всі ці процеси повинні відбуватися. У нас просто недостатньо розвинені правові механізми фінансування та регулювання інноваційної діяльності. Як захистити власну інноваційну модель продажів, або технологію від конкурентів? Якщо до цих пір відсутній загальний системний підхід, єдина методологія визначення самого поняття «інновації в роздрібній торгівлі»? Немає тендерів або виставок для сприяння впровадженню інновацій в рітейл, немає достатньої інформаційної прозорості, немає консолідації зусиль та коштів інвесторів ... Зате є нестача кваліфікованих фахівців.

Замість висновку

Як бачимо, швидкому впровадженню інновацій в українському рітейлі перешкоджає безліч вагомих чинників. Це й відсутність необхідних бюджетів, й відсутність гарантій, а також складність самих процесів впровадження та недосконалість середовища, в якій вони повинні відбуватися. Але наш фрегат не потопити! Як не крути, а за інноваціями — майбутнє, тому прогрес їх впровадження в сферу роздрібної торгівлі не зупинити, навіть якщо він протікає повільніше, ніж хотілося б.

Читайте також

Завдання: Розробити конструкцію, яка б дозволила демонструвати автомобільні акумулятори на майданчиках АЗС Рішення: Розробка легкої в транспортуванні конструкції, для забезпечення переміщення вранці з приміщення на вулицю, а ввечері – назад. […]

29-09-2015

Кейс № 1. Конструкція для демонстрації акумуляторів

У 2019 році роздрібна торгівля перейде в новий формат, в якому немає місця стандартному мисленню і звичайним стелажам. На зміну їм приходять вбудовані сенсорні модулі, екрани, замовлення через інтернет, цифрові […]

25-12-2018

Технології в дизайні торговельних приміщень: тренди на 2019 рік

Понад рік тому команда Ustor відвідала найбільшу ритейл-виставку Європи Euroshop 2020. Одним з ключових трендів, які ми згадували в огляді була тенденція створювати біорозкладні й екологічні елементи в оформленні торгових […]

12-04-2021

Eco-friendly підхід в ритейлі [кейс «Всі. Свої» від Ustor]