5-02-2019
Останнім часом все більше новин про рітейл — це:
+ Заяви експертів, що навперебій твердять про нібито неминуче банкрутство найбільших представників рітейлу у майбутньому;
+ Звістки від якої-небудь компанії, яка тестує черговий новий формат взаємодії з аудиторією;
+ Повідомлення про те, що подібний магазин або ТРЦ нового мікс-формату вже святкує де-небудь своє відкриття.
Що ж відбувається? Електронна комерція, м'яко кажучи, наступає класичному рітейлу на п'яти. Досить подивитися, як Amazon цілими пачками скуповує великі рітейл-компанії вартістю в мільярди доларів, щоб зрозуміти, в який бік дме вітер.
Справа в тому, що сучасне digital-native покоління в принципі звикло купувати онлайн. Їм більше не з руки витрачати час на тяжку біганину по супермаркетам заради одних лише покупок. У торговий центр вони тепер відправляються швидше заради спілкування, розваг, нового досвіду і вражень.
І який би не був хороший Digital, а найкращий клієнтський досвід як і раніше може забезпечити тільки безпосередній фізичний контакт бренду з покупцем. Тому рітейлери, які здатні бачити далі власного носа, методично підвищують свою кваліфікацію в сфері клієнтського експірієнсу і інтертейменту — паралельно інвестуючи в Mobile.

Найцікавіше за цими процесами спостерігати на ринках Південно-Східної Азії. Чому? Саме там зосереджені самі сприйнятливі до інновацій споживачі, які мультиформатність в сфері рітейлу вже сприймають як даність. І саме там великі бренди найчастіше тестують нові формати, бізнес-моделі і концепції рітейлу. Серед них навіть широко поширений жарт: «Якщо ти облажався на ринку Азії сьогодні — завтра про це ніхто навіть не згадає».
Середньостатистичний житель Сінгапуру, наприклад, заходить в метро і закуповується свіжими продуктами зі свого смартфона — прямо у вагоні, по дорозі на роботу. Пакет з покупками він просто забирає з магазину по дорозі додому. А чому б, власне, і ні, якщо в Сінгапурі безкоштовний Wi-Fi узаконений на рівні державного указу?

Кулінарні майстер-класи прямо в продуктових магазинах стають класикою корпоративного тімбілдінга в Гонконзі — люди купують досвід, а не тільки продукти. Одна з найбільших рітейл-мереж Гонконгу ДРАГСТОР пропонує відвідувачам своїх магазинів професійні послуги: дієтолога, фармацевта, консультанта з краси або ЗСЖ, фахівця з вітамінів, — це вже зв'язка товар + сервіс. Преміум-бренди викуповують фасади на кілька поверхів тільки для того, щоб влаштувати гігантську вітрину або музей компанії — заради сторітеллінгу і потужного wow-ефекту.
І якщо в Азії під інтертейнмент-зони рітейл відводить вже до 20-25% свого торгового простору, то в США і Європі цей показник коливається поки на рівні 15-17% (а в Україні, до слова, не дотягує і до 7%) . Але, як то кажуть, все ще попереду!

Яскравий приклад того, як еволюціонує рітейл в США, у боротьбі за свій шматок пирога — це новий універмаг Nordstrom в Нью-Йорку. «Флагман», який частково відкрився в квітні 2018 року на Манхеттені. Його Men's Store — це справжнісінький експериментальний майданчик. І ось що вони зараз тестують:
Остаточно новий «флагман» Nordstrom відкриється тільки восени — запасаємося попкорном і чекаємо, які результати принесуть йому ці нововведення.

Ще один приклад зі Штатів, цікавий своєю масштабністю — це активне поповнення американського ринку такою мультиформатною моделлю рітейлу, як Лайфстайл Центри (Lifestyle Retail Centers). Західний ринок, і без того переповнений якісними пропозиціями, знайшов досить радикальний контрзахід падінню популярності супермаркетів...
А може, американці просто люблять робити все з розмахом? Судіть самі: замість витрати зусиль на залучення і утримання орендарів, вони переключилися на відвідувачів. Сфокусувалися на вивченні демографічних характеристик місцевого населення, щоб адаптувати під них саму архітектуру навколишнього середовища. В результаті, в одному місці концентруються торгові точки і об'єкти, які максимально відповідають інтересам, потребам, способу життя основної маси місцевого населення.

У Каліфорнії, усвідомивши великий потенціал місцевого ринку послуг і товарів для тінейджерів, створили цілу шопінгову «Мекку» для молоді — Анти-Мол в Коста-Меса. Загальна площа: близько 50 000 квадратних метрів. Бунтарський дизайн, модні бренди, витончений подієвий маркетинг з нескінченними вечірками, концертами, фотосесіями у стилі Love Story... Все це принесло творцям лояльність, трафік, а також можливість ефективно тестувати нові продукти на ЦА.
Щось подібне, до речі, зробив Арт-завод Платформа в київському «Даринку».

Інший каліфорнійський Лайфстайл Центр, теж розташований у Коста-Меса, повністю орієнтований на товари і послуги для любителів активного відпочинку. Це місце скупчення вже зовсім іншої цільової аудиторії, тому що тут зібрані:
+ Товари для серфінгу, дайвінгу, кайтингу, скейтингу, сноубордингу, і так далі;
+ Послуги (в тому числі і безкоштовні) експертів в різних видів спорту;
+ Майстер-класи, тренінги, консультації по дієтах;
+ Веганська кухня, еко-продукти...

CityCenter в Інглвуді (штат Колорадо) являє собою вищий пілотаж у створенні Лайфстайл Центрів по концепту Big box. Це синергія зусиль рітейлерів, архітекторів і муніципалітету, які перетворили старий Cinderella City Mall зі звичайним Walmart посередині в справжній сучасний центр тяжіння міських жителів. Основна ставка на магазини-дискаунтери популярних торгових марок зробила свою справу — сюди стяглися все «блакитні комірці», які не могли собі дозволити закуповуватися в Денвері. Були змінені навіть транспортні потоки, перебудовані паркінги і публічні зони; виникли нові парки, велодоріжки, пляжі, барбекю-майданчики.
Приємно усвідомлювати, що мультиформатний ритейл в Україні не стоїть на місці і теж може похвалитися успішними кейсами. Нижче ми зібрали кілька найцікавіших.

Чим цікавий MYplay, крім того, що це не просто магазин-в-магазині і якірний орендар в ТРЦ «Дафі», а цілий торгово-ігровий простір? Першою серед рітейлерів програмою лояльності — для дітей. Це концептуальна зміна формату, яка дозволила залучати та утримувати ЦА, повертаючи її в магазин знову і знову.


Чим цікавий новий wellness & beauty формат магазину Watsons, окрім власної, ексклюзивної органічної косметики Naturals, а також розширеного асортименту декоративної косметики та засобів по догляду за шкірою? Професійною make-up студією для наведення «марафету» і підняття настрою «не відходячи від каси».


Мережа громадського харчування WOG поєднала в новому об'єкті формати магазину і кафе. Крім напоїв і страв тут можна купити пресу, різні товари в дорогу. А можна скористатися програмою лояльності Pride, як і у всіх WOG Cafe і WOG Market, списуючи накопичені за покупки бонуси на будь-яку продукцію WOG. Середній чек і продажі гарячих напоїв у WOG, між іншим, за рік зросли на 13%.

Власники Kachorovska Store використали місцеве кофеманство собі на благо. Змінивши формат магазину на «простір для відпочинку і шопінгу», вони стали своєрідною культурною точкою тяжіння для любителів випити кави і оновити свій гардероб.
Підведемо короткий і суворий підсумок усього сказаного вище:
War never changes — просто прогрес вніс чергові корективи в правила гри.
Через постійно зростаючу частку онлайн-продажів в ритейлі, і все зростаючу конкуренцію, запропонувати своїй аудиторії якісний товар за привабливою ціною — цього вже недостатньо. Щоб не опинитися «на лаві запасних», ви повинні дарувати новий цікавий досвід, цінний сервіс, яскраві емоції та враження від взаємодії з вашим брендом. Цільова аудиторія повинна втрачати дар мови при вигляді ваших вітрин!
Сьогодні не проблема відшукати стелажі масового виробництва, зробити замовлення та швидко оформити нову торгову точку. Але тренд «пропонувати товари на замовлення» поступово витісняє шаблони. Більш того, у власників бізнесу часто […]
25-03-2019
Те, що залишається за кадром [виробництво Ustor]
Euroshop – найбільша світова виставка в галузі обладнання, технологій та маркетингу в ритейлі. У 2017 кількість учасників і відвідувачів побило всі рекорди за 50 років існування заходу: 18 виставкових залів, […]
13-03-2017
СЛІДАМИ EUROSHOP 2017. 6 ТРЕНДІВ, ЯКІ ЗРОБЛЯТЬ МАГАЗИН УСПІШНИМ
Трохи більше як рік тому, ще до першого карантину в Україні, команда Ustor відвідала виставку Euroshop 2020 року — найбільшу ритейл-подію останніх чотирьох років. У цьому матеріалі ми поділимося не […]
12-03-2021
Euroshop 2020: найбільша ритейл-виставка в Дюссельдорфі [Ретроспектива]
Заявку відправлено!
Наш фахівець зв'яжеться з Вами найближчим часом