5-02-2019
Останнім часом все більше новин про рітейл — це:
+ Заяви експертів, що навперебій твердять про нібито неминуче банкрутство найбільших представників рітейлу у майбутньому;
+ Звістки від якої-небудь компанії, яка тестує черговий новий формат взаємодії з аудиторією;
+ Повідомлення про те, що подібний магазин або ТРЦ нового мікс-формату вже святкує де-небудь своє відкриття.
Що ж відбувається? Електронна комерція, м'яко кажучи, наступає класичному рітейлу на п'яти. Досить подивитися, як Amazon цілими пачками скуповує великі рітейл-компанії вартістю в мільярди доларів, щоб зрозуміти, в який бік дме вітер.
Справа в тому, що сучасне digital-native покоління в принципі звикло купувати онлайн. Їм більше не з руки витрачати час на тяжку біганину по супермаркетам заради одних лише покупок. У торговий центр вони тепер відправляються швидше заради спілкування, розваг, нового досвіду і вражень.
І який би не був хороший Digital, а найкращий клієнтський досвід як і раніше може забезпечити тільки безпосередній фізичний контакт бренду з покупцем. Тому рітейлери, які здатні бачити далі власного носа, методично підвищують свою кваліфікацію в сфері клієнтського експірієнсу і інтертейменту — паралельно інвестуючи в Mobile.
Найцікавіше за цими процесами спостерігати на ринках Південно-Східної Азії. Чому? Саме там зосереджені самі сприйнятливі до інновацій споживачі, які мультиформатність в сфері рітейлу вже сприймають як даність. І саме там великі бренди найчастіше тестують нові формати, бізнес-моделі і концепції рітейлу. Серед них навіть широко поширений жарт: «Якщо ти облажався на ринку Азії сьогодні — завтра про це ніхто навіть не згадає».
Середньостатистичний житель Сінгапуру, наприклад, заходить в метро і закуповується свіжими продуктами зі свого смартфона — прямо у вагоні, по дорозі на роботу. Пакет з покупками він просто забирає з магазину по дорозі додому. А чому б, власне, і ні, якщо в Сінгапурі безкоштовний Wi-Fi узаконений на рівні державного указу?
Кулінарні майстер-класи прямо в продуктових магазинах стають класикою корпоративного тімбілдінга в Гонконзі — люди купують досвід, а не тільки продукти. Одна з найбільших рітейл-мереж Гонконгу ДРАГСТОР пропонує відвідувачам своїх магазинів професійні послуги: дієтолога, фармацевта, консультанта з краси або ЗСЖ, фахівця з вітамінів, — це вже зв'язка товар + сервіс. Преміум-бренди викуповують фасади на кілька поверхів тільки для того, щоб влаштувати гігантську вітрину або музей компанії — заради сторітеллінгу і потужного wow-ефекту.
І якщо в Азії під інтертейнмент-зони рітейл відводить вже до 20-25% свого торгового простору, то в США і Європі цей показник коливається поки на рівні 15-17% (а в Україні, до слова, не дотягує і до 7%) . Але, як то кажуть, все ще попереду!
Яскравий приклад того, як еволюціонує рітейл в США, у боротьбі за свій шматок пирога — це новий універмаг Nordstrom в Нью-Йорку. «Флагман», який частково відкрився в квітні 2018 року на Манхеттені. Його Men's Store — це справжнісінький експериментальний майданчик. І ось що вони зараз тестують:
Остаточно новий «флагман» Nordstrom відкриється тільки восени — запасаємося попкорном і чекаємо, які результати принесуть йому ці нововведення.
Ще один приклад зі Штатів, цікавий своєю масштабністю — це активне поповнення американського ринку такою мультиформатною моделлю рітейлу, як Лайфстайл Центри (Lifestyle Retail Centers). Західний ринок, і без того переповнений якісними пропозиціями, знайшов досить радикальний контрзахід падінню популярності супермаркетів...
А може, американці просто люблять робити все з розмахом? Судіть самі: замість витрати зусиль на залучення і утримання орендарів, вони переключилися на відвідувачів. Сфокусувалися на вивченні демографічних характеристик місцевого населення, щоб адаптувати під них саму архітектуру навколишнього середовища. В результаті, в одному місці концентруються торгові точки і об'єкти, які максимально відповідають інтересам, потребам, способу життя основної маси місцевого населення.
У Каліфорнії, усвідомивши великий потенціал місцевого ринку послуг і товарів для тінейджерів, створили цілу шопінгову «Мекку» для молоді — Анти-Мол в Коста-Меса. Загальна площа: близько 50 000 квадратних метрів. Бунтарський дизайн, модні бренди, витончений подієвий маркетинг з нескінченними вечірками, концертами, фотосесіями у стилі Love Story... Все це принесло творцям лояльність, трафік, а також можливість ефективно тестувати нові продукти на ЦА.
Щось подібне, до речі, зробив Арт-завод Платформа в київському «Даринку».
Інший каліфорнійський Лайфстайл Центр, теж розташований у Коста-Меса, повністю орієнтований на товари і послуги для любителів активного відпочинку. Це місце скупчення вже зовсім іншої цільової аудиторії, тому що тут зібрані:
+ Товари для серфінгу, дайвінгу, кайтингу, скейтингу, сноубордингу, і так далі;
+ Послуги (в тому числі і безкоштовні) експертів в різних видів спорту;
+ Майстер-класи, тренінги, консультації по дієтах;
+ Веганська кухня, еко-продукти...
CityCenter в Інглвуді (штат Колорадо) являє собою вищий пілотаж у створенні Лайфстайл Центрів по концепту Big box. Це синергія зусиль рітейлерів, архітекторів і муніципалітету, які перетворили старий Cinderella City Mall зі звичайним Walmart посередині в справжній сучасний центр тяжіння міських жителів. Основна ставка на магазини-дискаунтери популярних торгових марок зробила свою справу — сюди стяглися все «блакитні комірці», які не могли собі дозволити закуповуватися в Денвері. Були змінені навіть транспортні потоки, перебудовані паркінги і публічні зони; виникли нові парки, велодоріжки, пляжі, барбекю-майданчики.
Приємно усвідомлювати, що мультиформатний ритейл в Україні не стоїть на місці і теж може похвалитися успішними кейсами. Нижче ми зібрали кілька найцікавіших.
Чим цікавий MYplay, крім того, що це не просто магазин-в-магазині і якірний орендар в ТРЦ «Дафі», а цілий торгово-ігровий простір? Першою серед рітейлерів програмою лояльності — для дітей. Це концептуальна зміна формату, яка дозволила залучати та утримувати ЦА, повертаючи її в магазин знову і знову.
Чим цікавий новий wellness & beauty формат магазину Watsons, окрім власної, ексклюзивної органічної косметики Naturals, а також розширеного асортименту декоративної косметики та засобів по догляду за шкірою? Професійною make-up студією для наведення «марафету» і підняття настрою «не відходячи від каси».
Мережа громадського харчування WOG поєднала в новому об'єкті формати магазину і кафе. Крім напоїв і страв тут можна купити пресу, різні товари в дорогу. А можна скористатися програмою лояльності Pride, як і у всіх WOG Cafe і WOG Market, списуючи накопичені за покупки бонуси на будь-яку продукцію WOG. Середній чек і продажі гарячих напоїв у WOG, між іншим, за рік зросли на 13%.
Власники Kachorovska Store використали місцеве кофеманство собі на благо. Змінивши формат магазину на «простір для відпочинку і шопінгу», вони стали своєрідною культурною точкою тяжіння для любителів випити кави і оновити свій гардероб.
Підведемо короткий і суворий підсумок усього сказаного вище:
War never changes — просто прогрес вніс чергові корективи в правила гри.
Через постійно зростаючу частку онлайн-продажів в ритейлі, і все зростаючу конкуренцію, запропонувати своїй аудиторії якісний товар за привабливою ціною — цього вже недостатньо. Щоб не опинитися «на лаві запасних», ви повинні дарувати новий цікавий досвід, цінний сервіс, яскраві емоції та враження від взаємодії з вашим брендом. Цільова аудиторія повинна втрачати дар мови при вигляді ваших вітрин!
При проєктуванні торгової точки COQUI замовником ставилося завдання з розміщення відділу на 9м2: обладнання повинно було містити складський запас товару. Частина конструкції стелажів торгового залу була виготовлена з додатковими шафами […]
5-08-2016
Торгова точка COQUI, м. Бердянск
COVID-19 трансформував світовий ритейл та змінив купівельні звички. За останні 3 роки галузь адаптувалася до мінливої поведінки й очікувань споживачів. Зміни, пов’язані з пандемією, змусили ритейлерів переглянути роль фізичних магазинів […]
15-12-2023
Майбутнє ритейлу — 4 сценарії для роздрібних магазинів
Про компанію Компанія Ustor понад 15 років на ринку українського ритейлу. За час свого розвитку фірма реалізувала безліч мережевих проєктів в сегментах non-food ритейлу: Fashion, Kids, Sport, DIY та ін. […]
17-08-2018
Сергій Залкін: «Орієнтація на клієнта та реалізація його сміливих ідей — наш головний інтерес»
Заявку відправлено!
Наш фахівець зв'яжеться з Вами найближчим часом