Принципи зонування та планування торговельних приміщень

Принципи зонування та планування торговельних приміщень

5-03-2019

Ви вклалися в дизайн торгової точки, ретельно підібрали асортимент, а продажі все одно йдуть мляво? Можливо, справа в невдалому плануванні торгового простору магазину. Адже залучити користувача до вітрин мало, треба його через них провести — так, щоб він не пішов розчарованим і з порожніми руками. А якщо у вас немає молодих та незакомплексованих консультантів, здатних професійно привести його до покупки «за ручку», це завдання має вирішуватися завдяки грамотному плануванню та зонуванню вашої торгової площі. Це означає розмістити своє торгове обладнання так, щоб:

  • відвідувач проходив через весь торговий зал і бачив всі товарні пропозиції;
  • пересування відвідувачів між стелажами було зручним, а логіка їх розміщення — інтуїтивно зрозумілою навіть тим, хто прийшов сюди вперше;
  • вибір місця для розміщення різних товарних категорій дозволяв би домогтися від них гранично можливої ​​економічної ефективності;
  • потенціал торгового обладнання був би задіяний повністю та добре сприяв комплексним, імпульсивним та іншим видам покупок;
  • атмосфера торгового залу була приємною і комфортною для здійснення покупок, а увага відвідувачів була прикута до товарного асортименту, а не до зовнішнього оздоблення та декорацій приміщення.

З чого починається планування торговельної площі

С чего начинается планировка торговой площади

Щоб спроектувати простір вашого торгового залу, потрібно перш за все визначити його форму та загальну площу. Прямокутний простір — зрозуміле, просте та зручне в плані ефективності розміщення конструкцій торгового обладнання. Торгова площа круглої або овальної форми — це вже сама по собі проблема, яка ускладнює підбір і розміщення вітрин, полиць, стелажів...

Далі вибирається точка входу до вашого магазина. Абсолютна більшість людей — це правші, які при спонтанному русі схильні йти праворуч-ліворуч, проти годинникової стрілки; дивитися направо і вибирати товари по праву сторону від себе. Це потрібно враховувати при плануванні місця для полиць та стелажів.

Потім необхідно визначитися з основними торговими зонами в магазині, розподіливши по ним бренди та категорії товарів з урахуванням його пропускної здатності та товарного обороту. Планування також залежить від площі магазину, його цінової категорії та товарного асортименту. Воно повинно забезпечити високу прохідність, зручність орієнтування та пересувань для потоку відвідувачів, а також хорошу оглядовість товарів у всіх окремих зонах.

Зонування торговельного приміщення

Зонирование торгового зала

Виділяють три основні зони в торгових залах роздрібних магазинів:

  1. Вхідна зона — знаходиться відразу ж за вхідними дверима магазина. Це те місце, де відвідувач починає перемикати свою увагу з того, що було на вулиці, на те, що знаходиться в приміщенні. Вхідна зона повинна підводити відвідувачів до покупки з перших же секунд, викликати інтерес і почуття комфорту. Тому тут має сенс розміщувати найбільш привабливі товари: новинки, сезонні пропозиції та акції, продукти імпульсного попиту, розпродажі.
  2. Касова зона — жвава, «гаряча» зона, де покупці масово простоюють в черзі на касу, схильні розсіювати свою увагу на непотрібні їм товари та здійснювати імпульсні покупки. Тут розміщують стелажі з солодощами, батарейками, запальничками, серветками, журналами та іншими популярними товарами імпульсного попиту.
  3. Зона основного потоку — найбільш важлива та значуща зона в торговому приміщенні, що відповідає за кількість зроблених покупок основного асортименту товарів. Особливо для магазинів з площею понад 100 кв. м. Щоб вона працювала ефективно, використовують маркування, вказівники та інші візуальні засоби для виділення та впорядкування основних маршрутних магістралей. Різні групи товарів розміщуються в чітко визначених місцях, згідно їх класифікації — це товари:
    1. постійного попиту,
    2. імпульсного попиту,
    3. періодичного попиту.

Зонирование помещения: схема

Принципы зонирования для розничного магазина

Типи планування торгових залів

Якщо показник коефіцієнта установчої площі роздрібного магазину з обладнанням коливається в межах 0,25–0,35, то планування його торгового простору вважається вдалим. Значить, що баланс дотриманий — у магазині немає ні надлишкового асортименту, ні нестачі в торговому обладнанні. Вивести цей коефіцієнт легко: потрібно площу торгового обладнання розділити на площу всього торгового приміщення. У магазинах економ-класу цей коефіцієнт буде більшим, а в дорогих, елітних бутіках навпаки — набагато меншим.

Всього в рітейлі розрізняють 3 самих базових типу планування: решітка, петля та лабіринт.

3 базовых типа планировки магазина

Великі магазини як правило використовують різні комбінації з поєднань 2 або навіть 3 вищеназваних типів планування. Наприклад:

  • Магазини одягу з великою торговою площею вдало поєднують бутіковий тип з гратами в певних зонах.
  • Великі продуктові супермаркети групують торгове обладнання острівного типу в «петлі», а з пристінних стелажів формують «решітки».

Все більша кількість товарів у сучасних роздрібних супермаркетах виноситься на торгове обладнання острівного типу, або на низькорівневі стелажі округлої форми. Зони з товарами вдало поєднуються з зонами для відпочинку: бари, кафе, кав'ярні. Для фруктів / овочів формують зону з плануванням за образом звичайного продуктового ринку.

Как сформировать зону для фруктов и овощей

Виставити правильний коефіцієнт для площі під обладнання вам допоможуть основні показники ваших продажів. Додаткове обладнання може знадобитися, якщо коефіцієнт продажів низький, рівень доходу відвідувачів — середній та низький, і ви хочете поліпшити поточний стан справ. Якщо ж коефіцієнт продажів високий — перегляньте асортимент, приберіть товари, що погано продаються.

Замість висновку

Несколько принципов зонирования в магазине

Безумовно, підхід до планування торгового простору повинен бути індивідуальним для кожного конкретного магазину. Однак, якщо виділити загальні принципи для планування та зонування в рітейлі, виглядати це буде так:

  • Простіше = краще. Простота — основний загальний принцип для будь-якого магазину. Чим зрозуміліше та звичніше для покупця розташовані групи товарів — тим краще будуть продажі. Складний дизайн інтер'єру лише відволікає від покупок.
  • Проти годинникової стрілки — такий звичний маршрут відвідувачів магазину. І схема розташування торгового обладнання не повинна йому перешкоджати.
  • Потрібно обов'язково спланувати основну магістраль руху клієнтів.
  • Невелика вільна зона біля входу допоможе відвідувачам швидше «акліматизуватися» всередині магазину після приходу з вулиці.
  • Найпривабливіші товари розміщуються навпроти входу в магазин.
  • Магазинам з маленькою торговою площею дуже важлива хороша оглядовість залу.
  • Популярні товари-«якоря» розміщуються далеко від входу з тим, щоб змушувати покупців проходити через весь магазин.

Потрібно враховувати інші ергономічні вимоги, на зразок мінімального місця для зручного проходу покупця з кошиком між стелажами тощо.