МАГАЗИНИ БЕЗ ПРОДАВЦІВ

МАГАЗИНИ БЕЗ ПРОДАВЦІВ

25-02-2018

Магазини без продавців: мінус в плюс

Безпілотні автомобілі, доповнена реальність і штучний інтелект вже не терміни з наукової фантастики, це - реальність. З кожним днем нові технології все глибше проникають в наше життя. З їх допомогою не тільки автоматизуються виробничі процеси, але навіть роботизує окремі професії. Наприклад, недавно був створений і успішно запущений сервіс юридичних консультацій, ефективність якого значно вище, ніж у людей-юристів.

Безумовно, можливість заощадити на витратах на співробітниках особливо приваблива для ринку ритейлу. До недавнього часу це питання частково вирішувалося за рахунок розвитку електронної комерції, де і були зосереджена основна маса інновації. Однак в минулому році час кардинальних змін настав і для офлайн-ритейлу.

Шведський стіл

В кінці 2016 року в Швеції з'явився перший цілодобовий магазин без персоналу. Що показово, відкрив його зовсім не один з великих гравців ринку, а простий програміст з глибинки - 39-річний Роберт Еліасон. На таку думку його наштовхнула цілком життєва ситуація. Пізно ввечері чоловік випадково розбив пляшку з дитячим харчуванням, і йому довелося проїхати 20 кілометрів до найближчого супермаркету, щоб купити нову суміш.
Недовго думаючи, Роберт написав мобільний додаток, завдяки якому покупці його офлайн-магазину в маленькому містечку ВІНЕКО можуть розблокувати двері і зробити покупки. Вибравши товари, вони просто сканують штрих-коди за допомогою смартфона, і спокійно йдуть додому. За підсумками місяця всім покупцям виставляються електронні рахунки. Єдине, що відрізняє міні-маркет Роберта від звичайного магазину біля будинку - тут не продають сигарети і ліки, щоб не провокувати крадіжки.

Цікаво, але саме шведи виявилися найбільш заповзятливої нацією в ніші ритейлу без персоналу. На початку 2017 року шведська компанія Wheelys відкрила в Шанхаї перший магазин без продавців і кас. Технологія та сама: щоб потрапити в магазин, потрібно встановити додаток на смартфоні і прив'язати його до банківської карти.
Двері в магазин відкриваються, коли до них наближається зареєстрований клієнт. Покупки також скануються і на виході з магазину додаток списує кошти на їх покупку за допомогою кредитної картки. Разом з тим, власники магазину в мегаполісі не так безтурботні, як в маленьких містечках. З метою безпеки і запобігання крадіжок тут працюють відеокамери.

Amazon каже: "Бери і йди" Автоматизовані магазини з'являлися і раніше 2016 року, але в них застосовувалися більш прості технології, такі, наприклад, як електронні термінали. На жаль, подібні торгові точки, як правило, ставали збитковими. Нинішні інновації, схоже, готові змінити ситуацію на краще. У всякому разі, ставку на це робить один з найбільших онлайн-ритейлерів світу - Amazon. В кінці минулого року компанія запустила бета-версію продуктового магазину формату "grab and go" (бери і йди - англ.) Для своїх співробітників в Сіетлі. В основі рішення - автоматизація і штучний інтелект (Artificial Intelligence, AI - англ.). У магазині немає ні касирів, ні служб безпеки. Покупець встановлює на смартфон додаток, яке автоматично формує віртуальну корзину, скануючи, коли продукти знімаються з полиць і повертаються на місце. На виході сума списується з рахунку клієнта. У планах рітейлера - зробити Amazon Go (таку назву отримала цей вид роздрібної торгівлі) доступним для широкої публіки.

Примітно, що Amazon почав освоювати офлайн-рітейл лише роком раніше - з книжкових магазинів в Сіетлі, а потім в Сан-Дієго, Портланд, Бостоні та Чикаго. Схоже, скоро ми почуємо від цієї акули світового рітейлу багато цікавого про офлайн-торгівлі.

Покупець вимагає!

Якщо ж говорити про світовий ринок рітейлу в цілому, то в найближчі роки частка технологічних офлайн-рітейл на ньому буде тільки рости. Тому що моду на нові технології диктують самі покупці.

За даними Sonar (підрозділ власних досліджень Дж. Уолтера Томпсона), споживачам надзвичайно цікаво, як технології, наприклад, штучного інтелекту буде застосовуватися в ритейлі. 70% американських мілленіалов і 62% британських підлітків кажуть, що будуть підтримувати рітейлерів, які використовують AI.72% і 64% респондентів відповідно вважають, що за допомогою штучного інтелекту рітейлери зможуть з більшою точністю передбачити їх переваги, як покупців.